Tele2 lanserar i dag kommunikationslösningen Tele2 Samarbete som är anpassad för offentlig sektor.
Den kombinerar chattfunktion, videomöten, whiteboard och dokumentdelning i en enhetlig lösning. Den är tänkt som en ersättning för befintliga verktyg för organisationer som behandlar personuppgifter och övrig känslig information och har samarbetet som ledde till projektet "Digital samarbetsplattform för offentlig sektor" som förebild. Den tjänsten utvecklades genom ett samarbete mellan bland annat Skatteverket, Försäkringskassan och Trafikverket.
Tele2:s tjänst innebär att användaren får digital suveränitet eftersom datahanteringen och lagringen utförs i Sverige av en svensk leverantör. Utöver det ger den större möjligheter till att uppfylla juridiska, finansiella samt övriga regulatoriska skyldigheter.
Plattformen kan erbjudas som molntjänst eller som en lösning för installation i egen IT-miljö.
"Vi följer utvecklingen noga och anpassar vårt erbjudande efter vad respektive segment på marknaden efterfrågar. Det gedigna arbetet inom projektet Digital samarbetsplattform för offentlig sektor visade tydligt att det i offentlig sektor finns ett behov av säkra samarbetslösningar som hanterar även vår känsligaste data. Tele2 Samarbete kompletterar våra befintliga produkter och tjänster för att hantera säkra meddelanden och samarbeten, och för att bekämpa skugg-IT-problem med konsumentmeddelandeappar", säger Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2.