NYHETSARKIVET
13 feb 2012 12:25
Konsumentklagomålen ökade med 150 procent under januari
De registrerade konsumentklagomålen hos Post- och telestyrelsen ökade med närmare 150 procent under januari månad i år, jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av statistik från PTS.

Främst är det klagomål om driftsavbrott som har ökat till följd av stormen Dagmar kring årsskiftet som drar upp statistiken med 44 klagomål (7 stycken under januari 2011). Men även abonnemangsklagomål, klagomål på mobilt bredband och på marknadsföring/spam var ovanligt höga i januari i år.

Här är en sammanställning av klagomålen per kategori (januari 2011 inom parentes):

Abonnemang: 52 (38)
Abonnentförteckning: 1 (5)
ADSL: 4 (0)
Avlyssning: 0 (0)
Avtalsvillkor: 22 (9)
Driftsavbrott: 44 (7)
Fibernät: 3 (2)
Förval: 0 (0)
Kundtjänst: 4 (1)
Lagring: 0 (0)
Marknadsföring och spam: 25 (8)
Mobilt bredband: 23 (2)
Nummerportabilitet: 4 (3)
Nummerpresentation: 0 (0)
Nummerupplysning: 0 (0)
Räkning: 3 (5)
Samtalsspärr: 1 (0)
Telefonkort: 0 (0)
Teknikskiftet: 11 (0)
Trafikuppgifter: 1 (0)
Tystnadsplikt: 0 (0)
Övrigt: 22 (9)

SUMMA: 220 (89)
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108