Tele2 har under det första kvartalet minskat personalstyrkan med 240 personer, varav hälften av dem är konsulter. Det uppgav koncernchefen Kjell Johnsen på dagens webbsända konferens om delårsrapporten för det första kvartalet.
Draget är en del av operatörens nya strategi där besparingar på 600 miljoner kr till 2026 står i fokus.
Under webbsända rapportpresentationen uppgav Johnsen även att koncernen under Q1 hunnit spara 10 miljoner kr genom olika åtgärder.
Som vi rapporterat i dagens nyhetsbrev så har operatören även haft en ganska hög churn undet första kvartalet; 68 000 mobilkunder och 17 000 fasta bredbandskunder har försvunnit.
Medan Tele2:s kommersiella chef Hendrik de Groot under presentationen sa att årets första kvartal generellt sett är ett svagare kvartal, så medgav han att prishöjningar är en av anledningarna till det minskade kundantalet. Dessutom har Tele2 varit tvungna till så kallade kostnadsöverföringar på grund av att andra leverantörer som ingår i dess tjänster höjt priserna substantiellt.
Resultatmässigt har Tele2:s prishöjningar gett ett bra resultat och bolagets svenska omsättning har ökat med 4 procent till 4 183 miljoner kr (4 036 Q1 2023). Det underliggande ebitda-resultatet har dock bara förbättrats marginellt med 1 procent till 1 899 miljoner kr (1 886 miljoner kr).