NYHETSARKIVET
18 apr 2024 12:37
Kunderna flyr Tele2: Största svenska kundtappet någonsin
Årets första kvartal är kundmässigt det sämsta någonsin i Tele2:s historia. Det visar Telekomnyheternas marknadsstatistik som sträcker sig tillbaka till 1994. Under det första kvartalet i år redovisade Tele2 en mobilkundsminskning på -68 000 vilket innebär att man nu är tillbaka på samma låga kundtal som för fem år sedan, det första kvartalet 2019.

Men kundminskningen har under det gångna kvartalet skett inom alla redovisade produktområden. Totalt handlar det om 116 000 olika kundabonnemang som har försvunnit under kvartalet, fördelat enligt följande:

Mobil B2C: -58 000
:: varav postpaid: -7 000
:: varav prepaid: -51 000
Mobil B2B: -10 000
Fast bredband: -17 000
Digital TV: -26 000
:: varav via kabel och fiber: -17 000
:: varav DTT: -8 000
Fast telefoni och DSL: -5 000

Lite paradoxalt är det att de utgående kopparprodukterna fast telefoni och DSL är de som har minskat minst under kvartalet.

Rent formellt har Tele2 redovisat större kundtapp två gånger tidigare, men då har det handlat om ändrade redovisningsmetoder. Dels Q2 2007 när man ändrade hur länge en inaktiv kund skulle räknas med i statistiken, från 12 månader till 6 månader, då skrev man ned 664 000 kontantkortskunder. Två år senare Q2 2009 anpassade man sig till branschstandarden att räkna kunderna som aktiva upp till tre månader från senaste aktivitet. Då skrev man ner antalet prepaid-kunder med 200 000. Båda gångerna har man dock haft en stark kundtillväxt på 46 000 respektive 56 000 postpaid-kunder.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108