Trots ett flertal prishöjningar och att man, som man själv säger, gjort sig av med de minst lönsamma kunderna har Telias genomsnittsintäkt per kund och månad minskat de fem senaste åren. Det visar en genomgång av operatörens siffror som Telekomnyheterna har gjort.
Under det första kvartalet i år var arpu för Telias mobilabonnemangskunder 246 kr, det är 1 kr mindre än de 247 kr som genomsnittskunden betalade under det första kvartalet 2019. Detta trots att Telia har genomfört ett flertal prishöjningar både för mobil-, fastnäts- och TV-kunderna. Under samma period har arpu för både bredbands- och TV-kunderna ökat med 55 kr, vilket motsvarar ökningar med 19 procent, respektive 31 procent.
Telekomnyheterna har tidigare uppmärksammat hur Telia har förlorat många mobilabonnemangskunder under de senaste åren. De senaste fem åren, det vill säga sedan Q1 2019, har operatören förlorat 186 000 abonnemangskunder. Svaret från operatören har ständigt varit att det handlar om en medveten utrensning av de minst lönsamma kunderna, något som uppenbarligen inte har gett något genomslag i Telias arpu-siffror.