Telias lågprisvarumärke Fello och familjeabonnemangen är de som sålde bäst under årets första kvartal, men det är också de som pressar lönsamheten för mobilverksamheten mest. Det sade Telias vd och koncernchef Patrik Hofbauer i samband med dagens kvartalsrapport.
Samtidigt har operatören drabbats av minskade intäkter från hårdvaruförsäljning, som har minskat med 450 miljoner kr under det första kvartalet i år, jämfört med motsvarande period förra året.
Trots de senaste årens prishöjningar på mobilsidan så ser Patrik Hofbauer ändå en potential att höja priserna ytterligare, framförallt när det gäller Halebop. Han ser även potential till tillväxt inom FMC, det vill säga de sampaketerade tjänsterna.
- Trots våra prishöjningar har vi inte haft någon högre churn och även om våra NPS-siffror hoppar till i samband med prisökningarna så ser vi en långsiktig trend med förbättrat NPS. Med det sagt ser jag ett fortsatt utrymme för prishöjningar, men de kommer att bli mjukare framöver än vad de har varit, sade Patrik Hofbauer.