Teknikföretaget Wipro har valts av Nokia för att tillhandahålla en skräddarsydd ai-driven lösning för IT-support.
Wipro ska bygga en ai-driven och molnbaserad lösning för Nokias globala arbetsstyrka. Med hjälp av sin egna tjänst Designit ska teknikföretaget göra användarundersökningar för att säkerställa rätt hjälp vid rätt tidpunkt. Resultatet ska bli en så kallad "upplevelsedriven och always-on omni-channel IT-supportavdelning".
Generativ AI håller snabbt på att bli en avgörande komponent i digitala
arbetsplatstjänster. Vår kompetens inom molnbaserad teknik i kombination med vårt designfokuserade tillvägagångssätt kommer att ge Nokias anställda personligt stöd, som gör att de kan utnyttja tekniken bättre och leverera mer värde till sina kunder", säger Wipros Nordenchef Vinay Firake i en kommentar.
Nokias arbetsstyrka består av 86 700 personer i 130 länder.
"På Nokia intensifierar vi insatserna för att höja och säkra användarupplevelsen av våra IT-tjänster. En viktig pelare är ett moderniserat fjärrsupportkoncept som använder den senaste tekniken för att ge sömlöst, säkert och effektivt stöd oavsett plats, enhet eller nätverk. Genom att implementera detta koncept ges våra medarbetare möjlighet att självbetjäna sina problem, ge kompetent och kontextuell
vägledning, och koppla samman användare med experter. Vi har valt Wipro som vår partner i denna transformationsresa", säger Marije van Donk, Nokias chef för användarupplevelsen.