Arelion är just nu i färd med att investera i och modernisera sitt affärssystem. Målet är att bolaget efter avknoppningen från Telia helt ska stå på egna ben och ha samtliga funktioner i linje med rådande branschstandard. Så är inte fallet nu och det är en av anledningarna till att Daniel Kurgan såg vd-rollen som en intressant utmaning, säger han till Telekomnyheterna.
- Bolaget gör väldigt många saker väldigt väl men vissa saker kräver lite mer arbete för att det ska hålla industristandard och vara i gott skick, säger han.
Några områden behöver moderniseras och det är ett arbete Arelion lägger ner mycket fokus på just nu.
- Vi har ärvt ett 20 år gammalt affärssystem (ERP, Enterprise Resource Planning, - reds. anm) som var underinvesterat eftersom den här verksamheten inte var en kärnverksamhet för Telia. Det är därför de har sålt den. Så nu har vi ett gammalt affärssystem och gamla faktureringssystem som inte är skalbara just nu och det är det vi investerar i för närvarande, säger han.
Moderniseringsarbetet är nödvändigt för att bolaget ska kunna hantera kundernas och marknadens krav.
- Den här marknaden handlar om volym. Det kommer alltid finnas mer trafik, fler kunder och ständigt växande nätverk. Det är något som måste kunna hanteras, vilket våra nuvarande system inte gör, säger han.
Upp till tre år kommer det ta att få Arelions system till det status som krävs. Men mycket av arbetet kommer redan att göras de två första åren.
- Resten av tiden kommer att handla om att få till omställningen och att systemen kan hantera de stadigt ökande volymerna vi kommer arbeta med. Men mycket kommer vara klart de två första åren. Till exempel tror vi att vi kommer få ett nytt ERP-system på plats redan vid årsskiftet, säger Kurgan.