Telia har förlorat ett mål i Göteborgstingsrätt mot en företagskund eftersom operatören inte lyckats visa leverans av sim-kort efter ett ingånget företagsavtal.
En speditionsfirma undertecknade ett skriftligt avtal med Telia september 2021 för fyra mobilabonnemang. Frågorna i målet handlar om vad som framgår av avtalet gällande speditionsfirmans kostnader för att avsluta abonnemang hos sin tidigare operatör samt om Telia levererat i enlighet med avtalet på ett sätt som föranlett betalningsskyldighet hos den nya kunden.
Speditionsfirman upplevde att den var överens med Telia om att operatören skulle stå för kostnaderna för att avsluta de befintliga abonnemangen. På den punkten fick Telia rätt eftersom tingsrätten ansåg att Telias villkor varit tydliga. Däremot fick kunden rätt på andrahandsyrkandet, eftersom Telia inte bevisat att tjänsterna tillhandahållits genom leverans av sim-kort. Eftersom leverans inte kunde styrkas ska det inte finnas någon betalningsskyldighet mot speditionsfirman, som tidigare bestridit samtliga av Telias fakturor.