Telia var mobilmarknadens stora förlorare under 2023, sett till antalet kunder. Det visar en djupdykning i Post- och telestyrelsens marknadsstatistik, som Telekomnyheterna har gjort.
På totalen tappade Telia 101 582 mobilkunder under 2023. Störst var tappet på privatmarknaden, där man förlorade 93 380 kunder medan man på företagsmarknaden tappade 8 202 kunder. Det gjorde att Telia var den operatör som tappade flest kunder inom både privatmarknaden och företagsmarknaden.
Den operatör som vann flest kunder både på totalen och privatmarknaden var Tre, som ökade sin kundstock med totalt 173 575 mobilkunder, varav 151 520 kom in på privatmarknaden.
På företagsmarknaden var det Telenor som var vinnare med en kundtillväxt på 59 945 abonnemang.
Här är de fem operatörer som ökade antalet abonnemang mest på den svenska mobilmarknaden 2023:
1. Tre +173 575 abonnemang
2. Telenor +35 916 abonnemang
3. Frontdesk +12 436 abonnemang
4. Twilio +11 668 abonnemang
5. Applion +10 000 abonnemang
Här är de fem operatörer som tappade flest abonnemang på den svenska mobilmarknaden 2023:
1. Telia -101 582 abonnemang
2. Tele2 -74 997 abonnemang
3. Teracom -18 627 abonnemang
4. Lycamobile -14 284 abonnemang
5. Wifog -4 313 abonnemang