De fyra stora mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre ska granskas av PTS för hur deras regelefterlevnad ser ut när det kommer till kraven att avgiftsfria telefonsamtal inte får synas på fakturor.
Slutanvändare ska alltid kunna få en specificerad faktura från operatörer där det syns vilka samtal som ringts, framför allt för att kunna kontrollera sina kostnader. Ett undantag gäller däremot för avgiftsfria samtal, som kan tillhöra vissa organisationer, där de inte ska visas på fakturan.
Hur det kravet efterlevs blir nu föremål för en granskning av PTS och det gäller enbart mobiltelefonifakturor.
"Vissa av dessa avgiftsfria nummer går till organisationer där det är av yttersta vikt att samtalen inte syns på fakturan. Den uppringande slutanvändaren måste kunna förlita sig på att samtalet förblir hemligt och att inga uppgifter röjs", säger Charlotta Garmert, chef på enheten för slutanvändarregler.
Operatörerna ska lämna begärd information till PTS senast den 2 juli.