Post- och telestyrelsen har samlat in ett 30-tal remissvar under våren om sitt förslag för att motverka telefonbedrägerier och planerar att ta fram nya regler som ska kommuniceras i september.
Det var i april som myndigheten remitterade sitt förslag till föreskrifter som berörde hur telefonbedrägerier mot marknaden, myndigheter och andra organisationer ska motverkas. Mottagandet har generellt varit positivt och många välkomnar en reglering, menar PTS.
Två bestämmelser i PTS ursprungliga förslag ska förtydligas eller tas bort efter analys av remissvaren. Flera remissinstanser har kommenterat att bestämmelsen som berör betaltjänstnummer inte behövs eftersom problemet inte förekommit i Sverige. Därför avser PTS att stryka den.
Bestämmelsen om kontroll av samtal även inom Sverige ska dock förtydligas något.
"Avsikten med formuleringen i 4 § har från vår sida syftat till att förtydliga att oavsett om samtal rings till Sverige från utlandet eller inom Sverige så bör endast samtal från nummer som har tilldelats en tillhandahållare accepteras som uppringande nummer. Den originerande tillhandahållaren bör enligt vår mening kunna kontrollera detta även vid nationella samtal. Med anledning av de synpunkter som kommit in ser vi dock ett behov av att förtydliga detta i de slutliga föreskrifterna", skriver PTS.
I början av september kommer de slutgiltiga föreskrifterna och träder i kraft så snart som möjligt därefter.