Sveriges kommuner och regioner har skickat en skrivelse till Finansdepartementet med en uppmaning om att sätta nya, mer ambitiösa mål för att säkerställa bättre täckning längs landets järnvägar.
Den allt snabbare digitaliseringen gör att vi idag är i stort sett beroende av en ständig uppkoppling, samtidigt som upplevelsen av mobiltäckning längs järnvägarna får bottenbetyg av resenärerna, enligt skrivelsen, undertecknad av Patrik Jakobsson SKR:s avdelningsdirektör för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad.
SKR skriver att organisationen handlar upp regional och storregional tågtrafik som står för 90 procent av Sveriges tågresor. Kollektivtrafikmyndigheterna har också varit hänvisade till att själva hantera täckningsfrågan tillsammans med tågoperatörerna men med bristande resultat.
"Situationen blir särskilt ohållbar då nästan alla tekniska lösningar och åtgärder för bättre inomhustäckning ombord förutsätter god utomhustäckning, vilken regioner inte har någon rådighet över. Idag brister täckningen längs våra järnvägar bland annat eftersom det saknas kommersiellt intresse från operatörerna att erbjuda täckning där", skriver SKR:s Jakobsson.
Nu när det från politiskt håll fokuseras på arbetet med en ny konnektivitetsstrategi, digitaliseringsstrategi samt en nationell transportplan är det ett bra läge att ta ett helhetsgrepp om frågan, menar SKR, som uppmanar Regeringskansliet att ta fram en tydlig politisk inriktning för frågan.
Bland annat behöver regeringen öka incitamenten för investeringar i mobiltäckning längs järnvägarna, samtidigt som samtliga myndigheter som är viktiga för täckningsfrågan behöver instrueras till att bidra. Det omfattar PTS, MSB och Trafikverket.
Synergier mellan olika statliga initiativ, som utbyggnaden av Rakel G2 och utbyggnaden av framtida system för tågkommunikation bör också undersökas, enligt SKR.
Sist men inte minst bör PTS få i uppdrag att bjuda in mobiloperatörer, tågoperatörer, Trafikverket, MSB och regionala kollektivtrafikmyndigheter till ett långsiktigt arbete med frågan kring mobiltäckning längs järnvägar.
"Frågan om mobiltäckning på tåg är komplex på flera sätt. Åtgärder behövs både i ny teknik och infrastruktur, vilket innebär att många aktörer behöver bli involverade i ett långsiktigt arbete. SKR vill därför framföra att vi har såväl medlemsnätverk som goda branschsamarbeten som kan vara till stöd i arbetet framåt. SKR bistår därför gärna när nästa steg för ett helhetsgrepp i frågan tas", enligt skrivelsen.