Tele2 Sverige ökade sin omsättning med 4 procent till 4 257 miljoner kr (4 113 miljoner kr) under årets andra kvartal. Samtidigt ökade bolagets underliggande ebitda-resultat till 2 212 miljoner kr (2 159 miljoner kr).
På konsumentsidan var tillväxten 5 procent till 3 870 miljoner kr (3 691 miljoner kr) medan företagssidan tappade 7 procent av sin omsättning under perioden 1 433 miljoner kr (1 544 miljoner kr).
På mobilsidan växte Tele2 under kvartalet med 6 000 privatkunder och 18 000 företagskunder. På fastnätssidan minskade antalet bredbandskunder med 3 000, Antalet digital-tv-kunder med 6 000, Boxer-kunder med 7 000 och fast telefonikunder/dsl-kunder med 6 000. En stor del av tappet tillskrivs Tele2:s avveckling av kopparbaserade tjänster.
"Vi ser bra fart i den svenska konsumentverksamheten baserat på prisjusteringar som i år gjorts tidigare under året än historiskt. Därmed kommer jämförbar utveckling under andra halvåret att bli tuffare, men det finns en övergripande god utveckling i verksamheten. Samtidigt som vi successivt lämnar den mest utmanande ekonomiska perioden för svenska konsumenter bakom oss, så är situationen för svenska företag fortsatt utmanande. I det sammanhanget gör Tele2s svenska företagsverksamhet bra ifrån sig på en marknad som präglas av rekordmånga konkurser och en avmattning av ekonomin i stort. Vi ser positivt på att trenden inom B2B kan förbättras ytterligare när den övergripande ekonomin tar fart inom ett par kvartal", säger Tele2:s vd och koncernchef Kjell Johnsen i sitt vd-ord i rapporten.