Ännu är det för tidigt att se vilka effekter Telias tappade Champions League-tv-kontrakt får och av allt att döma är man oroliga på Telia, över om man kommer att få tillgång till Champions League i framtiden.
- Vi har en väldigt stark tv-produkt och vi växer kvartal för kvartal. Under det här kvartalet växer vi med 12 000 kunder. Nu har precis Champions League slutat, så effekten av de rättigheterna kan vi först se till hösten. Vi förväntar oss att vi kommer att få Champions League i de produkter som vi köper från Viaplay. Det gör att våra kunder kommer att få innehållet ändå, fast de kommer att få det via Viaplay-paketet genom Telia, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef för Telia i en intervju med Telekomnyheterna.
Även i vid bolagets analytikerkonferens repeterar Hofbauer att man förväntar sig att få Champions League i de produkter man köper från Viaplay.
Bakom orden finns av allt att döma en oro för att Viaplay ska hitta på något som hindrar Telias tv-kunder att få tillgång till fotbollsmatcherna trots att dessa har programpaket som ska inkludera Viaplays alla sporträttigheter.
Viaplays vd Jörgen Madsen Lindemann öppnar i dag dessutom för att man hoppas kunna sälja vidare delar av rättigheterna för att dra in pengar.
"Vi kan göra det. Vi har alltid jobbat så bland annat med NHL-matcher i Finland, FA-cupen i Sverige och med handboll i Danmark. Vi kommer fortsätta utlicensiera matcher, absolut. Det kan bli med Amazon, Disney eller andra partners som vi kan utlicensiera Champions League-matcher till", säger Jørgen Madsen Lindemann i en intervju med nyhetsbyrån Direkt.
Viaplay sålde tidigare i år rättigheten till 38 matcher i Premier League till Amazonägda Prime Video.
En analys signerad Telekomnyheterna är att det sista ordet om Telias tillgång till Champions League absolut inte är sagt.