NYHETSARKIVET
12 aug 2024 14:34
Tele2 granskas av KO efter 229 anmälningar
Tele2 och operatörens varumärke Comviq granskas av Konsumentverket på grund av att 229 anmälningar inkommit gällande kundtjänst, avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring.

Det rapporterar Aftonbladet.

Konsumentverket har under granskningens gång redan konstaterat att det finns flera brister hos både Tele2 och Comviq. Till exempel har flera kunder uppgett att de haft svårigheter med att komma i kontakt med bolagens kundtjänst, upplevt långa väntetider samt i flera fall inte fått hjälp alls när de försökt säga upp avtal eller reklamera produkter.

Marknadsföringen samt hur Tele2 och Comviq hanterat betalningskrav ligger också bakom flera anmälningar. Flera har inte kunnat se sina fakturor och missat betalningar, vilket lett till inkassokrav och flera har dessutom fortsatt att faktureras efter uppsagda avtal, rapporterar Aftonbladet.

Operatörerna har nu fram till den 13 augusti på sig att redogöra för bristerna samt åtgärda dem.

”Vi jobbar kontinuerligt med att korta våra väntetider och även att utöka sätten som våra kunder kan komma i kontakt med vår kundtjänst. Under våren har vi gjort en stor IT-migrering där vi har slagit samman Tele2 och Comviqs båda system. Syftet med det är att göra det enklare och bättre för kunderna. Tyvärr har vi under våren haft en del barnsjukdomar som från tid till annan gjort att vi har haft längre väntetider till vår kundtjänst än vanligt för Comviq. Vi beklagar detta och vi ser redan nu att väntetiderna har börjat förbättras. Förutom att ringa till oss så kan man alltid få hjälp via våra appar eller hemsidor”, skrev kommunikationschefen Fredrik Hallstan i ett mejl till Aftonbladet.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108