Telekområdgivarna har i en ny dialog med nätägare tagit fram en ny frivillig branschöverenskommelse om etisk försäljning. De nya reglerna ersätter den gamla handlingsplanen som funnits sedan 2015 och nu läggs ett större fokus på proaktivitet innan problem dyker upp.
En av skillnaderna är att nätägarna ska se till att mobiloperatörerna går en utbildning i konsumenträtt framtagen av Telekområdgivarnas jurist Fredrik Pettersson. På det sättet uppförs en kontinuerlig dialog med Telekområdgivarna om vilka mobiloperatörer hyr in sig i näten så att branschorganisationen får ett samlat begrepp om marknaden.
En annan nyhet är att nätägarna ska uppmana mobiloperatörerna att teckna avtal med Telekområdgivarna som associerade partners.
"Vår vision är att telekommarknaden ska vara Sveriges bästa konsumentmarknad. Genom den här typen av gemensamma överenskommelser, som på frivillig väg går utöver gällande lagstiftning, tar vi tillsammans ett stort steg på vägen mot visionen", säger Susanna Fromhold, vice vd på Telekområdgivarna och tillägger:
"Detta är den första branschöverenskommelse som initierats av Telekområdgivarna, men förhoppningsvis inte den sista. Det är flera spännande samverkansprojekt på gång som kommer att befästa Telekområdgivarna som en viktig opartisk aktör på telekommarknaden".