Bahnhof har de nöjdaste bredbandskunderna i Sverige. Det visar en konsumentundersökning som konsultfirman Analysys Mason gjort.
Bredbandsoperatören får högst så kallad Net Provider Score och mer än dubbelt så hög sådan än Bredband2, som hamnar på andraplats.
Bahnhof och Bredband2 har därför även lägst churn bland kunderna, enligt Analysys Masos kundundersökning.
Undersökningen visar även att andelen kunder med höghastighetsbredband är lägre i Sverige än det europeiska genomsnittet. Detta tyder enligt Analysys Mason på en större prismedvetenhet hos kunderna här; svenska konsumenter är mer benägna på att tänka på vilket värde de får för det de betalar och nöjer sig därför med långsammare bredband till ett bättre pris. Täckningen i Sverige är det dock inget fel på och 98 procent av hushållen har möjlighet att få höghastighetsbredband.
Vad gäller mobilsidan så är kundnöjdheten högst hos de mindre operatörerna. I Analysys Masons mätning är Vimla och Hallon de som får högst Net Provider Score.