Tele2 lägger till en AI-lösning som ska skydda deras kunder mot bedrägerimetoder som "spoofing", "wangiri" eller "smishing".
AI-tekniken är särskilt utvecklad för telekomindustrin och kan identifiera bedrägeriförsök samt ska ge ett bättre skydd än tidigare. Den består av flera olika datamodeller som automatiskt analyseras och systemet kan direkt identifiera avvikelser. Stora mängder data kan processas både i realtid samt nära i realtid för att identifiera nya bedrägerimönster.
"Redan idag blockerar vi årligen miljontals försök till bedrägerier mot våra kunder. Men det är en katt och råtta-lek med bedragarna som kontinuerligt utvecklar och förfinar sina metoder. När vi nu implementerar den senaste AI-tekniken är det vi som har initiativet för ett tag framöver", säger Tele2:s koncernsäkerhetschef Jonas Lindström i en kommentar.
Bedrägerimetoden wangiri innebär att mottagare av missat utlandssamtal ringer tillbaka och debiteras sedan för dyra samtal. Smishing är sms om uppmanar mottagare att ringa upp ett specifikt telefonnummer eller klicka på länk som leder vidare till falsk webbsida.