Telenorreklamen för tjänsten "Missed Calls" har efter två separata anmälningar nu friats av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.
En av anmälarna ansåg att reklamen, som avslutades med texten "Säkra dina röstminnen på telenor.se/missedcalls" var osmaklig eftersom den anspelade på känslor av sorg för att sälja mobilabonnemang. I reklamen visades en man som lyssnade på inspelade meddelanden från hans avlidna mor.
RON ansåg dock att reklamen inte var stötande och att den inte strider mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, enligt beslutet.
"Enligt nämnden uppfattar konsumenter i allmänhet sannolikt inte det faktum att det i reklamfilmen visas en person som har sorg över en nära anhörig som har dött, och att personen finner tröst i att lyssna på ett röstmeddelande, som ett budskap som väcker anstöt", skriver RON.
Telenor har också uppgett att arbetet med att utveckla tjänsten samt marknadsföringsmaterialet gjorts tillsammans med en professor i klinisk psykologi som har särskilt fokus på sorgearbete.