NYHETSARKIVET
9 okt 2024 12:23
Telenors röstminnen frias av reklamombudsmannen
Telenorreklamen för tjänsten "Missed Calls" har efter två separata anmälningar nu friats av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

En av anmälarna ansåg att reklamen, som avslutades med texten "Säkra dina röstminnen på telenor.se/missedcalls" var osmaklig eftersom den anspelade på känslor av sorg för att sälja mobilabonnemang. I reklamen visades en man som lyssnade på inspelade meddelanden från hans avlidna mor.

RON ansåg dock att reklamen inte var stötande och att den inte strider mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, enligt beslutet.

"Enligt nämnden uppfattar konsumenter i allmänhet sannolikt inte det faktum att det i reklamfilmen visas en person som har sorg över en nära anhörig som har dött, och att personen finner tröst i att lyssna på ett röstmeddelande, som ett budskap som väcker anstöt", skriver RON.

Telenor har också uppgett att arbetet med att utveckla tjänsten samt marknadsföringsmaterialet gjorts tillsammans med en professor i klinisk psykologi som har särskilt fokus på sorgearbete.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108