NYHETSARKIVET
9 okt 2024 12:24
Han ska göra Telenor mer relevant inom TV och bredband
Telenor Sverige inrättar den 1 november en ny division som ska fokusera på bredband och tv till både företagskunder och konsumenter.

Satsningen på den fasta affären innebär att Erik Linde nu blir ansvarig för den nya divisionen och tar därmed plats i den svenska ledningsgruppen. Linde har varit på Telenor länge och haft ansvar för Vimla, men var senast ansvarig för Telenors och Ownits bredbands- och tv-tjänster på konsumentsidan.

- Vi ska ta ett helhetsansvar från start till slut för kunders livscykel inom fasta affären, säger Erik Linde, ny CMO på Telenor Sverige till Telekomnyheterna.

Han uppger att den tydliga ambitionen är att göra Telenor Sverige till en starkare och mer relevant aktör på fastnätsmarknaden, både för befintliga och nya kunder.

- Vi har sett att vi behöver fortsätta förbättra och stärka vårt erbjudande. Sedan en tid tillbaka har vi kraftsamlat som bolag och kommit fram till att vi behöver göra en organisationsförändring för att accelerera det här arbetet. Vår utgångspunkt är att säkerställa en ännu bättre leverans på det fasta området, säger Linde.

Nya divisionen ska bestå av ungefär 230 personer som utöver de som jobbar med den fasta affären även består av de som jobbar med teknik på nätverkssidan. Den interna kraftsamlingen innebär att Telenor Sverige ska samla kompetensen som finns inom bolaget för att skapa den nya divisionen.

Även om divisionen inrättas officiellt den 1 november menar Linde att förändringsarbetet redan varit i gång ett tag.

- Det här handlar mer om en tempoökning. Nu ska vi accelerera arbetet genom ett tightare fokus på kompetensområdet, säger han.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108