En sammanfattning av kvalitetsindex i Sverige, Finland och Norge som analysföretaget Tefficient gjort visar att det är de små operatörerna som leder.
Summeringen, som publicerades på Linkedin, visar att Telenors och Telias lågprismärken Vimla och Fello har mest nöjda kunder överlag.
Vimla har dessutom den största årliga ökningen. Att lågprisoperatörer ligger högt i liknande undersökningar är väldigt vanligt och inte bara unikt för till exempel den svenska marknaden, säger Tefficients grundare och managing director Fredrik Jungermann till Telekomnyheterna.
- Delvis är det baserat på pris men även på att de har enklare erbjudanden och att de levererar det de lovar till sina kunder, säger han.
Däremot reagerar han på att Vimla och Fello fick så höga siffror i indexet. De hamnade båda på över 80 av 100, medan Chilimobil i Norge kommer på tredje plats totalt med 76,9.
- Båda två är heldigitala och då får man en speciell kundgrupp som föredrar att göra det mesta på nätet. Äldre varumärken har ofta en blandad kundgrupp och då är det svårare att göra alla nöjda, säger Jungermann.
I Norge är det Chilimobil och One Call som kommer i topp medan DNA Oyj vinner på den finska marknaden.
Operatörerna med lägst ranking totalt, enligt Tefficients sammanfattning, är de fyra stora i Sverige: Telia, Telenor, Tre och Tele2. Även det är ett vanligt utfall i kvalitetsindex genom åren.
- Premiumspelarna brukar hamna längre ner. De har ingen kostnadsfördel jämfört med de mindre aktörerna och ofta har de dessutom ganska komplicerade erbjudanden, säger Jungermann.
Danmark är inte representerad i den här analysen eftersom de senaste kundnöjdhetssiffrorna därifrån kommer först senare i oktober.