NYHETSARKIVET
15 okt 2024 11:52
Är detta vad Tele2 har att vänta med Jean Marc Harion som vd
Precis som Telekomnyheterna förutspådde redan i torsdags blir det fransmannen Jean Marc Harion, som närmast kommer från polska Play där han har varit vd i drygt sex år.

Under sin tid på Play har Harion ökat operatörens intäkter med 50 procent, ökat ebitda-resultatet med 80 procent och sexfaldigat nettoresultatet.

Vad har då varit nyckeln till denna förändring av en redan framgångsrik mobiloperatör som Play var när Harion tog över? Delar av det finns att läsa på bolagets hemsida där man har listat de tre pelarna i Plays strategi.

1. Mobilcentrerad konvergens. Genom att utnyttja sin marknadsposition som den största mobiloperatören vill man växa genom samma mer-för-mer-strategi som Tele2 redan tillämpar. Play har sett en potential i att sälja fler enheter, och bli den tredje största internetleverantören som ska skapa värde genom nästa generations TV-erbjudande.

2. Digitalt först. Genom att ständigt förenkla verksamhetsmodellen och digitalisera alla processer vill man migrera sina kundinteraktioner från offline till online. Även detta tangerar väl med Tele2:s strategi.
Plays konkreta mål har varit att "öka produktiviteten i butikerna och minska antalet kundtjänstsamtal med 20 procent,
Ta in 20 procent och behålla 30 procent av kunderna via fjärrkanaler och slutföra 50 procent av kundtjänsttransaktionerna online; och
konvertera 70 procent av kontraktkunderna till Play24-plattformen och flytta 80 procent av kunderna till e-faktura och e-betalningar."

3. Ett stabilt och 5G-färdigt nät. Ett bra 5G-nät kommer att kunna tillfredsställa kundernas växande efterfrågan på TV och snabbt bredband.

De här tre pelarna vilar i sin tur på två stabila grunder:

1. En kostnadseffektiv verksamhetsmodell. "Vi följer strikt kostnadsdisciplin och arbetar kontinuerligt med att förbättra våra processer för att leverera en ledande EBITDA-marginal inom branschen. Vi anammar teknologi på ett ekonomiskt effektivt sätt och agerar stolt som smarta följare för att optimera våra CAPEX-utgifter.

2. Kommersiell excellens. "Vi upprätthåller överlägsna distributionskanaler med det mest omfattande operatörskontrollerade butiknätverket samt den mest besökta e-handelsplattformen och webbplatsen. Vi har byggt det mest igenkända varumärket (det högsta top of mind- och förstahandsval-poängen vid köpövervägande) genom en konsekvent kommunikationsstrategi och de mest effektfulla reklamkampanjerna inom polsk telekommunikation (det högsta top of mind och mest ihågkomna reklamen)".

Sammantaget kan man säga att den strategi som Jean Marc Harion har drivit Play efter ligger tämligen väl i linje med Tele2:s. Den stora skillnaden är nog framförallt att det återigen kommer att bli ett rejält fokus på kostnadskontroll inom Tele2 de närmaste åren.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108