Trots ett flertal prislisteprishöjningar på mobilsidan har Telias genomsnittliga intäkt per kund och månad, arpu, på mobilsidan legat mer eller mindre still sedan början av 2019, samtidigt som den har ökat starkt inom både bredband och tv. Trots det ser Telias vd och koncernchef Patrik Hofbauer en potential att öka mobil arpu framöver.
- Mobil arpu har legat tämligen still över tid, men vi ser möjligheter att öka arpu framöver. Det som håller tillbaka denna utveckling i dag är att vi framförallt säljer mer till existerande kunder, familjeabonnemang och Fello-abonnemang. Jag tror dock att det finns möjlighet att höja arpu framåt, framförallt baserat på det faktum att vi har en bra nättäckning där vi nu når 90 procent av befolkningen med 5G och har ett av de tre bästa näten i världen, sade Patrik Hofbauer vid Telias analytikerkonferens tidigare i dag.
Han flaggade även för att Telia kommer att tappa cirka 25 000 mobila företagsabonnemang under det fjärde kvartalet, till följd av att prisnivåerna i en handfull upphandlingar i offentlig sektor har landat på för låga prisnivåer.
- Det handlar om låg-arpu abonnemang inom offentlig sektor som har sjunkit till en prisnivå där vi som marknadsledare inte vill vara med och försvara affärerna, säger han.