Telias omsättning på den svenska marknaden sjönk med 50 miljoner kr till 8 655 miljoner kr (8 704 miljoner kr) under årets tredje kvartal jämfört med motsvarande period förra året. Framförallt är det den fasta telefonin och företagstjänsterna som tynger medan tv står för en omsättningsökning på 22,4 procent till 755 miljoner kr (617 miljoner kr), detta samtidigt som antalet tv-abonnemang har ökat med 59 000 under det senaste året.
På mobilsidan har omsättningen ökat med 23 miljoner kr det senaste året samtidigt som antalet mobilkunder exklusive IoT har minskat med 73 000 kunder, vilket visar att det är prishöjningarna som räddar verksamheten.
Resultatmässigt redovisar Telia ett justerat ebitda-resultat som ökar med 92 miljoner kr till 3 608 miljoner kr (3 516 miljoner kr).
Under kvartalet har operatören tappat 13 000 mobilkunder exklusive IoT och ökat antalet bredbandsabonnemang med 6 000 och antalet tv-abonnemang med 14 000.