Datasäkerhet och skadligt innehåll online är allt större bekymmer för svenskarna. Fler efterfrågar tuffare och effektivare åtgärder för att skapa en säkrare digital miljö, framgår det av en ny rapport från EY, som heter "EY Decoding the Digital Home".
Rapporten visar också att svenska användare har störst tilltro till telekombolagens förmåga att skapa säkrare innehåll och lägst förtroende för sociala medier-aktörer.
Rapporten visar att 32 procent av svenskarna anser sig utsättas för skadligt innehåll online regelbundet. Hälften av de tillfrågade i undersökningen anser dessutom att regeringen och tillsynsmyndigheter behöver göra mer för att bekämpa skadligt innehåll online.
Dock har hela 61 procent av svenskarna i undersökningen störst förtroende för bredband- och mobiloperatörer och anser att de förvarar deras data på bäst sätt.
Svenska konsumenter har störst tilltro till telekombolag av alla länder i undersökningen, där telekom i genomsnitt har 48 procent.
"Svenskarnas oro och önskan om fler åtgärder för att minska skadligt innehåll är en stark signal till både branschen och samhället. Det är viktigt att konsumenterna förstår vad som görs för deras säkerhet och hur de själva kan bidra till en tryggare digital miljö. Konsumenterna stora förtroende för telekombolagen visar på en möjlighet för dessa företag att leda vägen i att skydda kundernas integritet och säkerhet online men det krävs en samlad insats för att verkligen göra skillnad", säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY, i en kommentar till undersökningen.
Vad gäller AI så är 52 procent av svenskarna mycket oroliga över hur teknologin kan göra digitalt innehåll mindre tillförlitligt.
Undersökningen baseras på svar från 20 000 personer i tio länder, varav 2 500 var svenskar.
Imorgon kväll arrangerar Telekomnyheterna och EY en Telekomnätverksträff med utgångspunkt från rapporten. Mer information och anmälan finns
här.