I Norge är det idag enbart Telenor som hanterar nödnummertjänster men tillsynsmyndigheten Nkom vill nu att fler aktörer får uppdraget.
Under hösten har det varit fler problem i Telenors mobilnät som lett till att nödsamtal inte kommit igenom. Nkom har som en del av sin uppföljning av incidenterna tagit fram en delredovisning där myndigheten nu föreslår att fler telekomoperatörer får leverera nödnummertjänster.
"Nödnummer är av kritisk betydelse för befolkningen och det är uppenbart att en lösning behövs som ger andra aktörer möjligheter idag och som gör oss mindre beroende av en leverantör", säger Nkoms direktör John-Eivind Velure i en kommentar.
Myndigheten lyfter också fram att det i flera andra länder, bland annat Sverige och Frankrike finns fler än en aktör som ansvarar för nödnummertjänster.
I en kommentar till delredovisningen uppger Telenor att bolaget ställer sig positivt till initiativet.