NYHETSARKIVET
23 jan 2025 12:17
Rekord för Tres kundtillväxt men mobilerna sänker omsättningen
Mobiloperatören Tre växte organiskt med hissnande 161 000 kunder under 2024 men trots det sjönk omsättningen med 50 miljoner kr, motsvarande -2,2 procent.

- Det beror på minskad försäljning av hårdvara. För att kompensera denna minskning har vi ökat bindningstiderna till 36 och 48 månader, säger Haval van Drumpt, vd för Tre i Sverige, till Telekomnyheterna.

Trots att det framförallt är hårdvaruförsäljningen som har dragit ner Tres omsättning så framgår det av Telekomnyheternas beräkningar att tjänsteintäkterna per kund och månad har sjunkit med 0,8 procent under Q4 i år, jämfört med motsvarande period förra året.

Själv är Haval van Drumpt mycket nöjd med året som har gått även om han tycker att nätswappen till Ericsson har kostat mycket energi och pengar.

- Om myndigheterna visste hur mycket resurser vi har lagt på det här så skulle de vara mycket mer försiktiga med sina beslut om korta deadlines och tuffa förändringar, säger han och konstaterar att nätswappen har kostat Tre miljardbelopp.

Sett till det fjärde kvartalet så menar Tre att man försökte vara mer balanserade än tidigare när det gäller Black week-hetsen, men att man på slutet var tvungen att gå hårdare än planerat på grund av den hårda konkurrenssituationen på marknaden.

Att ebitda-resultatet sjunkit med 16,8 procent under Q4 beror enligt Tre på interna justeringar mellan Tre i Sverige och Danmark, kopplade till den gemensamma teknik- och nätverksorganisationen, där man behövde omfördela tidigare kostnader mellan länderna.

På företagsmarknaden har Tre, enligt Haval van Drumpt, presterat all-time-high trots att man drabbats hårt av konkurser bland kunderna. Enligt deras egna siffror har konkurserna ökat med 20 procent jämfört med året innan.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108