Strax innan en majoritet av svenskarna gick på julledighet kom beskedet att chefen för Telenors företagsverksamhet Jonas Edén skulle bli ny vd för Telenor Sverige vid årsskiftet. Att det skulle bli en ny vd var ingen nyhet då Bjørn Ivar Moen, som varit vd i drygt tre år, redan meddelat att han skulle lämna Telenor-koncernen efter drygt 20 år, vid årsskiftet.
TN: Var det en överraskning eller var du förberedd på att få frågan om du ville bli vd?
- Jag hade på känn att det var på gång, men ingenting var säkert förrän frågan verkligen kom, säger Jonas Edén till Telekomnyheterna.
Det är 13 år sedan Jonas började på Telenor Sverige efter att ha varit managementkonsult på Accenture och innan det Deloitte.
- Jag kom ganska direkt in i hetluften i rollen som Network Sharing Manager vilket både innefattade 3GIS, men inte minst det nyligen sjösatta projektet med Net4Mobility, berättar Jonas.
Efter några år på nätsidan ville han göra något nytt och gick då över till företagsaffären där han blev chef för produkt och strategi. Därefter är det ledningsgruppen som har gällt för Jonas Edén. När Stefan Jäverbring gick till jobbet som CTO på Telia fick Jonas 2019 ta över hans jobb som CTO för Telenor Sverige och drygt två år senare, under Bjørn Ivar Moens ledning, fick han ta över jobbet som chef för företagsaffären.
- Jag drivs av att göra affärsnytta och i grunden handlar det mesta om att skapa just detta oavsett om man är i en teknikorganisation eller om man är på affärssidan, förklarar han.
TN: Vad ser du för utmaningar för Telenor och marknaden?
- Affärsmässigt handlar det mycket om att få upp avkastningen på investerat kapital och här är det viktigt för oss att hitta vägar att skapa kundvärde. Däremot tror jag inte att det finns någon universallösning som löser alla problem däremot kommer det att handla om många olika typer av lösningar och kundproblem som vi löser och som ökar betalningsviljan, säger Jonas Edén.