I lördags var det precis ett år sedan Patrik Hofbauer gjorde comeback i telekombranschen såsom vd och koncernchef för Telia. Det blev ett händelserikt år med ett jättevarsel där 3 000 tjänster togs bort och man flyttade ut en stor del av verksamheten i de olika länderna.
Telekomnyheterna fick chansen att ställa några snabba frågor till Patrik Hofbauer om det första året och om hur han ser på det kommande året.
Hur har du upplevt ditt första år på Telia? Blev det som du tänkte dig?
- Det var såklart kul att komma tillbaka till en bransch som är så viktigt för samhället. Och det har varit fantastiskt att lärt känna ett otroligt team på Telia med medarbetare som varje dag jobbar för att leverera värde till våra kunder. Men det har också varit utmanande. Vi genomförde en stor omställning i verksamheten genom att ta ut 3 000 tjänster. Samtidigt förändrade vi bolagets verksamhetsmodell mot att bli tydligare inriktad på våra kommersiella verksamheter och hur vi styr beslut och resurser närmare våra kunder.
På tal om omställningen. Det är visserligen tidigt att dra några stora slutsatser, men vad är den initiala analysen?
- Det här var ett tufft beslut och en stor omställning. Det är lite för tidigt att se tydliga effekter i verksamheten. Men, när vi nu gått in i 2025 så gör vi det med en tydlig ambition att utvecklas till ett bolag som ska vara enklare att ha att göra med och som kan vara mer snabbfotade från idé till kommersiellt genomförande. Samtidigt är vi mer effektiva där vi får ut mer kundvärde från en mindre organisation med tydligare roller och ansvar.
Vad ser du framför dig under det kommande året?
- Vi gick ur 2024 med att leverera på våra finansiella mål och jag känner mig helt bekväm med att vi kommer att göra det även för 2025.
- Vi jobbar stenhårt med att skapa värde till konsumentmarknaden genom en stark paketering av kommunikations- och innehållstjänster. Vi ligger i framkant med tjänster mot företag, både mot mindre bolag samt mot stora verksamheter, där vi är en partner i att utveckla deras affär med hjälp av digitalisering och nya kommunikationstjänster. Och vi gör det här utifrån en position där våra kunder sätter mycket stor tillit till vår ledarposition inom moderna och robusta mobila och fasta nät. Vi investerar mer i digital infrastruktur än någon av våra konkurrenter, och vi gör det med fokus på säkerhet i allt vi gör för våra kunder.
- Den här kombinationen bidrar till att vi kommer att skapa massor med kundvärde, vilket bidrar till att vi når våra ambitiösa men fullt realistiska mål för helåret.