Telenor Sveriges mobilomsättning minskade under det fjärde kvartalet förra året med 4,2 procent jämfört med motsvarande period förra året, 2 390 miljoner kr (2 494 miljoner kr) detta trots att man redovisar mer än 50 000 abonnemangskunder under vid utgången av 2024. Det framgår av bolagets bokslutskommuniké för 2024.
Samtidigt redovisar man ett ebitda-resultat som förbättrats med 5,5 procent till 1 174 miljoner kr för hela den svenska verksamheten (1 113 miljoner kr Q4 2023). Det ger en ebitda-marginal som förbättrats med 6,8 procent till 35,4 procent (33,1 procent).
- Vi avslutar 2024 med ett starkt resultat där vårt fokus på kostnadseffektivitet och transformation har fortsatt att ge tydliga effekter. Ebitda ökade med 5,5 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året, vilket visar att våra initiativ skapar stabilitet och lönsamhet. Vi har också fortsatt att växa inom mobilsegmentet och ökat vår kundbas med över 30 000 abonnenter under året. Samtidigt ser vi att intäktsutvecklingen har avtagit något, vilket understryker behovet av ett ökat fokus på tillväxt. Vi går in i 2025 med en tydlig agenda att fortsätta vår transformation, investera i vårt nät och leverera ännu mer värde till våra kunder, säger Telenor Sveriges vd Jonas Edén i en kommentar till Telekomnyheterna.
Under det gångna kvartalet ökade antalet mobilabonnemangskunder med 31 000 medan antalet kontantkortskunder minskade 12 000.
Antalet bredbandskunder minskade för tredje kvartalet i rad och är nu nere i 660 000 att jämföra med 666 000 vid utgången av Q3. Antalet tv-kunder var under kvartalet oförändrat 454 000.