Antalet rapporterade integritetsincidenter till Post- och telestyrelsen ökade förra året med 32 procent till 401, jämfört med 304 året innan. Det framgår av PTS rapport Incident- och tillsynsrapport inom området säker kommunikation 2024, som publicerades i dag.
Den vanligaste incidenten innebär att operatören olovligen tar en kreditupplysning. Det kan till exempel handla om att en användare efterfrågar en prisuppgift, men att operatören utan grund inhämtar en kreditupplysning. Totalt anmäldes förra året 135 olovliga kreditupplysningar
Under 2024 granskade PTS hur några aktörer hanterade kreditupplysningar.
- Antalet inrapporterade incidenter minskade i samband med PTS granskning. Men vi kan se att felaktiga kreditupplysningar fortsatt är ett problem. Operatörerna behöver ha rutiner och processer som säkerställer att det inte genomförs olovliga kreditupplysningar, säger Johanna Eklund, chef PTS enhet för säkra kommunikationstjänster.
Antalet inrapporterade säkerhetsincidenter minskade mellan 2023 och 2024. Sammanlagt var det 34 säkerhetsincidenter som rapporterades in till PTS, jämfört med 42 året innan. Sammanställningen visar att 15 incidenter orsakades av systemfel, som exempelvis mjukvarubuggar eller hårdvarufel. Under 2024 var det också sex incidenter som orsakades av antagonistiska angrepp.