NYHETSARKIVET
11 mar 2025 12:04
Så vill Telia ta betalt av kriminella vid bedrägerisamtal
Telia utvecklar ett nytt säkerhetsskydd som ska stoppa bedrägerisamtal samt debitera de kriminella som vill komma åt kunderna.

Tjänsten heter Telia Payback och ska stoppa så kallade wangiti-samtal, där kriminella ringer upp från utlandet och lägger på för att få mottagaren att ringa tillbaka och betala höga samtalsavgifter. Telia har haft en säkerhetslösning som stoppat flera miljoner wangiri-samtal sedan 2019 men det utökade skyddet innebär att de kriminella möts av ett talsvar när de ringer till Telias kunder i Sverige, med ett personligt meddelande om att de blivit avslöjade.

Skulle det misstänkta samtalet ändå nå fram så varnas kunden och meddelas av Telias skydd att de bör lägga på luren. Inga kostnader debiteras kunden som lägger på direkt efter Telias varning och skyddet täcker både inkommande och utgående samtal.

"Den här typen av brottslighet skadar hela samhället. Förra året stoppade vi 37 miljoner wangiri-samtal, men att bekämpa kriminella är som att träffa ett rörligt mål. Det kräver snabbfothet, kunskapshöjande insatser och att vi ständigt utvecklar vår teknik. Vårt utökade säkerhetsskydd stoppar nu ännu fler bedrägeriförsök, och kostar istället för de kriminella. Det blir alltså både kostsamt och jobbigt att försöka lura svenska folket – det är helt enkelt payback time", säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

I samband med skyddets lansering efterlyser Telia via sina sociala kanaler även kunder som vill spela in sin röst till det talsvar som möter bedragarna.
Pengarna som tas från brottslingarna skänks till Brottsofferjouren och ges tillbaka till de som drabbats.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108