GlobalConnect fortsätter föra sitt resonemang om att Karlstad Bostads AB:s KO-avtal med Karlstad Energi ska ogiltigförklaras på grund av att verksamhetskriteriet inte varit uppfyllt.
Med det menar operatören att kriteriet måste uppfyllas av både säljaren och köparen och att EU-rättslig praxis bör tolkas på det sättet. Karlstad Bostad samt Karlstad Energi har båda fört argumentet att endast den köpande parten i det här fallet måste uppfylla verksamhetskriteriet.
Senast den här veckan rapporterade Telekomnyheterna även att Karlstad Energi anser att EU-rätten inte kan tillämpas här eftersom det specifikt nämner privata ägare, inte myndigheter.
Det går GlobalConnect inte med på och tar i sitt senaste yttrande hjälp av ett avgörande från Konkurrensverket om otillåten upphandling i en liknande kommunal process men som handlade om skolskjuts.
Här kungjorde KKV att det rörde sig om en otillåten direktupphandling, även om båda parterna i processen var kommunalt ägda verksamheter. I processen använde sig den köpande parten av liknande argument som det som KBAB och KEAB använde nu.
"GlobalConnects uppfattning om att KEAB, i egenskap av leverantör, också måste uppfylla verksamhetskriteriet för att undantaget om intern upphandling ska kunna tillämpas delas således även av KKV, dvs. tillsynsmyndigheten på området för offentlig upphandling i Sverige", framgår det av yttrandet.