Tidningskoncernen NTM:s bredbandssatsning Folke varade bara i lite mer än två år. I början av 2023 lanserades konceptet att sälja bredband med tidningsprenumerationer men att uppnå lönsamhet blev för svårt
och i fredags meddelades det att Bredband2 köper de 7 000 kunderna i fibernätet.
- Kärnan i hela affären var från början att vi såg att vi kunde uppnå goda synergier med tidningsaffären genom att paketera bredband och tidningsprenumerationer. Men vi lärde oss att det inte var så enkelt att göra och tog ett strategiskt övergripande beslut att sälja. Det tog för mycket fokus från vår kärnverksamhet, säger NTM:s operativa chef och Folke Bredbands vd Annie Lidesjö till Telekomnyheterna.
Hon medger att telekommarknaden är ett väldigt konkurrensutsatt område, vilket även offentliggörandet av affären förra veckan fastställde.
- Så är det. Telekom är en väldigt prispressad marknad och det finns ett stort utbud, säger Lidesjö.
Hon uppger att kundtillväxten varit god men att de höga kostnaderna till nätleverantörerna till slut gjorde att affären inte blev hållbar.
- Men framför allt vill vi nu fokusera på vår kärnverksamhet, lokal nyhetsmedia. Vi är just nu inne i en intensiv digitaliseringsfas som innebär att allt fler läsare väljer att ta del av vår journalistik i digitala plattformar. Därför måste vi lägga mer fokus på det, säger hon avslutningsvis.
Enligt en artikel i Dagens Media var 2024 ett tufft år finansiellt sett för NTM-koncernen. Rörelseresultatet, ebita, uppgick till -25 miljoner kr för fjolåret, enligt ett internt brev som Dagens Media tagit del av.
Folke AB gick för två år sedan även in som delägare med en tioprocentig andel i Fiber8, dotterbolag till VK Media som erbjuder en lösning för mediehus att sälja paketerade bredbandstjänster. Telekomnyheterna har försökt få tag på Fiber8 för en kommentar till hur det påverkar bolaget att en kundstock på 7 000 kunder nu går till Bredband2.