Trots att de två kinesiska e-handlarna Temu och Shein är konkurrenter har man genomfört en gemensam upphandling av operatörstjänster i Sverige och står nu klara att lansera egna abonnemang tillsammans med Tre på den svenska marknaden. Det kan Telekomnyheterna avslöja efter att ha tagit del av handlingar hos Post- och telestyrelsen.
Abonnemangen, som ännu inte lanserats kommersiellt, har handlats upp med ett extremt lågprisfokus. Bolagen tycks bland annat ha för avsikt att ta med gamification-delen från den egna e-handelsappen vidare till mobilanvändandet. Enligt uppgift kommer de som vill ringa de billigaste samtalen att behöva snurra på ett "chokladhjul" med flera presumtiva samtalsmottagare för att se var de hamnar när de ringer. Ett annat sätt att hålla nere priserna är att bolagen bara kommer att erbjuda kinesisk kundservice som nås via ett betalsamtalsnummer.
Att Tre, som själv är kinaägt till 60 procent, skulle ingå avtal med Temu och Shein var ingen självklarhet, då de inte vill förknippas med Kina och kinesiska tillverkare för att inte väcka ont blod på den svenska marknaden. Till exempel säljer man ingen hårdvara från kinesiska leverantörer.
- Det är flera orsaker till att vi trots allt gör den här affären. Dels den hårdnande konkurrensen från Tele2 och deras nya ägare Xavier Niel som historiskt inte har dragit sig för några medel på de marknader de har gått in. Dessutom har vi valt att teckna det här avtalet via ett nystartat dotterbolag med det anonyma namnet Darul AB, för att det inte självklart ska kopplas till oss, säger Haval van Drumpt, vd för Tre Sverige, till Telekomnyheterna.
Om Temu och Shein lyckas bra på den svenska marknaden, som anses vara en av de mest mogna, har man option på att gå vidare tillsammans med Tre även på andra marknader.
Observera att nyheten var ett aprilskämt.