Det är fastighetsägarnas fel att slutkunderna får betala allt högre bredbandspriser. Det visar en rapport som Arthur D Little har tagit fram på uppdrag av TechSverige, i samarbete med Telia, Tele2, Telenor, GlobalConnect och Stadsnätsföreningen.
Rapporten pekar på att marknaden har förändrats sedan nästan alla flerfamiljshus kopplats upp med fiber. Marknaden har då gått från utbyggnad till förvaltning och det har lett till att "upphandlingar av bredbandstjänster styrs i allt högre grad av intäktsmaximering till fastighetsägare genom så kallad näthyra, en avgift som operatörerna betalar för att använda befintliga fastighetsnät men som i förlängningen hamnar på konsumentens bredbandsfaktura", skriver TechSverige i ett pressmeddelande.
Enligt rapporten har näthyran gått från att ha varit en marginell avgift på 1040 kr per månad har näthyran i vissa fall ökat till över 200 kr per kund. Denna kostnad överstiger både inflationen och de faktiska nätkostnaderna och beror till stor del på hur fastighetsägare strukturerar sina upphandlingar.
Rapporten visar att fastighetsägare i allt högre grad väljer operatörer som erbjuder högst ersättning i form av näthyra, snarare än att prioritera kvalitet, innovation eller låga slutkundspriser. Resultatet är att slutkunder får betala högre bredbandspriser, ofta utan att förstå vad avgifterna går till.
Problemet är särskilt allvarligt i hyresrätter, där 2,7 miljoner svenskar bor. Många hushåll, särskilt låginkomsttagare och äldre, riskerar att stå utanför digitala tjänster på grund av ökade kostnader. Näthyrorna har i praktiken blivit en dold extrakostnad som förs vidare från operatör till konsument.
Enligt rapporten finns det en risk att digitaliseringen av välfärdstjänster bromsas när färre har råd med snabbt bredband. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ser utvecklingen som oroande, särskilt inför framtida digitala vård- och omsorgstjänster som kräver stabil fiberanslutning.
Rapporten, som inte nämner operatörernas egen del i problemet, manar till ökad transparens och en omprövning av hur bredbandsupphandlingar genomförs, så att priser och tjänstekvalitet bättre speglar verkliga kostnader och användarnas behov.
Här kan du ladda hem och läsa rapporten.