Ett negativt rörelseresultat, ebit, om -9,1 miljoner kr för det första kvartalet, jämfört med 10,6 miljoner för motsvarande period förra året och en nettoomsättning som sjönk med 19,6 procent till 114,6 miljoner kr. Så summeras det första kvartalet 2025 för NetInsight, visar bolagets färska rapport.
Framför allt beror det på en avvaktande marknad i både EMEA och APAC-regionerna, varav den förstnämnda är bolagets största. Omsättningsminskningen i regionerna var 15 procent respektive 78 procent jämfört med förra året. Samtidigt ökade fokusregionen Americas omsättningen med 46 procent jämfört med motsvarande period i fjol, uppger vd Crister Fritzson i vd-ordet.
Intresset för bolagets produkter är högt men timingen för affärerna är svårare att bedöma på grund av världsläget.
"Livemedia och i synnerhet livesport och betal-TV är normalt relativt konjunkturokänsligt, men den avvaktande tendens vi såg under inledningen av året tilltar som ett resultat av det rådande osäkra geopolitiska läget", skriver Fritzson och tillägger att befintliga kunder och en växande nykundsaffär trots det gör bolaget väl rustat för tillväxt.