NYHETSARKIVET
29 apr 2025 12:07
Bredband2 väljer Ebbots AI-lösning för kundtjänst
AI-bolaget Ebbot får Bredband2 som ny kund och ska leverera AI-driven kundservice för bredbandsoperatören.

Operatören analyserade sina kundärenden och kom fram till att nästan 80 procent rörde samma typ av upprepade frågeställningar. Över lag har bredbands- och telekombranschen haft höga volymer av kundserviceärenden med samma, återkommande frågeställningar.

"Vi har medvetet avvaktat med AI eftersom vi inte tyckt att tekniken varit tillräckligt bra, men nu känner vi att tekniken äntligen har kommit ikapp och kan leverera en kundupplevelse som faktiskt lever upp till vår höga standard”, säger Anders Ohlin, head of service på Bredband2.

Teknisk flexibilitet och användarvänlighet var viktigast för Bredband2 vid valet av leverantör samt möjligheten att kunna kontrollera att AI-agenten levererar korrekta svar.

För Bredband2 är det här första steget när det gäller AI. Längre fram är planen att det ska integreras i operatörens CRM-system så att AI-tjänsten kan utföra vissa åtgärder för kunderna i realtid.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108