Telenor Sverige ökade antalet mobilkunder med 10 000 under årets första kvartal, men samtidigt minskade antalet bredbandskunder med 11 000 och TV-kunder med 8 000. Det framgår av koncernens kvartalsrapport som presenterades i dag.
På det ekonomiska planet va Telenor Sveriges omsättning oförändrad på 3 055 miljoner kr under det första kvartalet i år, jämfört med motsvarande period förra året. På mobilsidan ökade omsättningen med med 1,2 procent till 2 231 miljoner kr (2 204 miljoner kr) samtidigt som fastnätsintäkterna sjönk med -3,1 procent till 825 miljoner kr (851 miljoner kr). Ebitda-resultatet ökade under kvartalet med 6,5 procent tilll1 136 miljoner kr (1 067 miljoner kr).
I en kommentar till Telekomnyheterna skriver Telenor Sveriges vd Jonas Edén att bolagets transformation ger effekt.
"Vår starka EBITDA-tillväxt på 6,4 procent i kvartalet visar att vi lyckas balansera tillväxt med kostnadsdisciplin, även på en tuff marknad. Att vi samtidigt ökar vår mobilkundbas med 44 000 abonnenter jämfört med motsvarande kvartal i fjol är ett kvitto på att vi är relevanta, valbara och bygger långsiktigt kundvärde. Transformationen fortsätter att ge effekt och vi står väl rustade för att ta nästa steg, med fortsatt fokus på förenklade processer, modernisering och ett ännu starkare nät", skriver Jonas Edén till Telekomnyheterna.