NYHETSARKIVET
14 maj 2025 11:36
Stångåstaden krävde att Bahnhof skulle rätta kundmejl
Linköpings kommunala allmännyttobolag Stångåstaden ville att Bahnhof skulle ändra sin tidigare kundkommunikation med anledning av operatörens avgiftshöjning, som föranleddes av att hyresvärden bytte ut Utsikt Bredband mot Zitius som kommunikationsoperatör.

Stångåstaden skickade med ett rättelsemejl med egna formuleringar som bolaget ville att Bahnhof skulle skicka till kunderna.

Som lokaltidningen Corren samt Telekomnyheterna rapporterat har Stångåstaden fått kritik för bytet av kommunikationsoperatör. Med anledning av att Zitius ska betala en högre näthyra är flera hyresgäster oroliga för en kommande avgiftshöjning från bredbandsleverantörerna. Bahnhof har redan höjt avgiften och skrivit till kunderna att det beror på att Zitius betalar en kickback till Stångåstaden. Det fick hyresvärden att hota med rättsliga åtgärder samt skicka mejl till Bahnhof med följande inledning:

"Här kommer begäran om rättelse som vi utgår från att ni skickar ut till era kunder i vårt bestånd under dagen. Vi utgår ifrån att ni även informerar er kundtjänst om detta så att de kan svara på eventuella frågor på ett korrekt sätt" samt begäran om klargörande om att det inte förekommer några dolda ersättningar eller kickbacks, att Stångåstaden följt lagen om offentlig upphandling samt att prisjusteringarna är ett eget beslut från Bahnhof.

Bredbandsoperatören har skrivit om detta på sin hemsida och vill att politiker och myndigheter granskar branschen mer noga.

Mer kritik har riktats mot Stångåstaden den här veckan efter Correns första granskning. I en ledarkrönika i lokaltidningen skrev den före detta kommunpolitikern Christian Gustavsson bland annat att fastighetsbolaget tappat fotfästet och glömt bort att det ägs av Linköpingsborna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108