För första gången någonsin har de fem stora bredbandsoperatörerna i Sverige redovisat ett tapp i antalet bredbandskunder via fastnät. Det visar Telekomnyheternas sammanställning av den svenska bredbandsmarknaden under det första kvartalet i år.
De fem största operatörerna, som tillsammans står för cirka 93 procent av antalet fasta bredbandsabonnemang i Sverige, har sammantaget alltid redovisat en tillväxt i antalet bredbandskunder även om olika operatörer har redovisat kundtapp under specifika kvartal.
Under det första kvartalet i år så uppgår de fem operatörernas sammanlagda kundantalsförändring till -5 000 kunder, vilket innebär att de för första gången tappar marknad. Framförallt är det Telenor som har det tungt på bredbandsmarknaden med ett redovisat kundtapp på -11 000 kunder under kvartalet (-35 000 det senaste året), men även Telia tappade 2 000 kunder under kvartalet. Dessa tapp kunde inte vägas upp av Bahnhofs tillväxt på 3 000 abonnemang och Bredband2:s på 5 000. Tele2 hade oförändrat antal kunder.
Vad marknadstappet beror på är svårt att svara på då det kan handla om att kunder har valt någon mindre operatör som inte ingår i statistiken. Men det kan även handla om att de har valt att använda mobilt bredband via mobilnätet.