NYHETSARKIVET
21 maj 2025 11:56
Tele2 hjälper Besikta Bilprovning med RCS
Tele2 ska leverera ny teknik för kundkommunikation till Besikta Bilprovning tillsammans med partnern Infobip.

Från april i år kan Besiktas kunder som har Android-telefoner ta emot meddelanden via den så kallade Rich Communication Services-tekniken, som ersättning till traditionella SMS.

RCS-tekniken möjliggör effektivare och mer personliga utskick av meddelanden genom att inkludera bland annat högupplösta bilder, videoklipp och klickbara svarsknappar. De innebär enligt Tele2 också ökad säkerhet då alla RCS-meddelanden som skickas via en verifierad avsändare är märkta med företagets namn och logotyp.

Till att börja med ska Besikta använda tekniken för viktiga utskick som påminnelser inför besiktning.

"Lanseringen med Besikta Bilprovning är ett viktigt steg för att ta kundkommunikationen till nästa nivå. RCS är inte bara en teknisk uppgradering, det blir en standard för hur företag kan interagera säkert och engagerande med sina kunder direkt i mobilens meddelandeapp. Vi är stolta över att, tillsammans med Infobip, möjliggöra detta för Besikta och bidra till en tryggare och bättre kundupplevelse för deras kunder", säger Madeleine Limberg Lang, B2B-försäljningschef på Tele2.

Att det i nuläget bara går till kunder med Android-telefoner beror på att stödet för RCS inte är fullt utvecklat i Apples användargränssnitt.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108