Teleoperatörernas billingsystem, som de är utformade i dag, hindrar tjänsteleverantörer från att lansera nya digitala tjänster som kunderna efterfrågar, konkurrera mer effektivt och att generera ökande intäkter. Det slår konsultbolaget Accenture fast i en nypublicerad global rapport.
Hela 92 procent av beslutsfattarna som deltog i undersökningen uppgav att billingsystemen hindrar lanseringen av nya erbjudanden och 46 procent uppgav att det är ett stort hinder för att leverera nya produkter och tjänster.
"Det är viktigt för service providers att ompröva sina faktureringssystem och designa nya processer som är anpassade för dagens krav på telekommunikation. Detta kan förbättra deras lyhördhet för vad kunderna efterfrågar och även underlätta för dem att stödja den typ av realtidsfakturering som dagens bundlade, digitala tjänster kräver", säger Jean-Marie Pierron, billing lead på Accenture Communications, Media & Technology operating group, i ett pressmeddelande.
Underökningen med titeln How communications service providers can transform telecom billing operations to support a new convergent, digital business där det finns flera förslag på förändringar för att möta dagens behov kan laddas ner här: http://www.accenture.com/us-en/Pages/insight-communications-service-providers-transform-telecom-billing-operations.aspx