NYHETSARKIVET
4 jun 2025 12:54
PTS: Plan för digitaliseringsstrategin klar i höst
Post- och telestyrelsen, PTS, har tillsammans med Myndigheten för digital förvaltning, Digg, fått i uppdrag av regeringen att stödja genomförandet av den nya digitaliseringsstrategin för perioden 2025 till 2030. I uppdraget ingår bland annat att ta fram indikatorer för uppföljning samt att arrangera årliga digitaliseringskonferenser med start 2026.

Först i höst kommer PTS att ha en plan klar för hur arbetet ska bedrivas. Det uppger Björn Blondell, divisionschef för marknadsutveckling på PTS, i en intervju med Telekomnyheterna.

– Att vi skulle få uppdraget var ingen överraskning särskilt eftersom vi har varit involverade i flera utredningar som lett fram till strategin. Det har snarare handlat om att vänta på att den skulle komma. Nu inleder vi analysarbetet för att se hur vi ska gå vidare, säger Björn Blondell.

En av myndighetens första prioriteringar är att klargöra vilka resurser och samarbetsformer som krävs för att genomföra uppdraget tillsammans med Digg.

– Det är viktigt att hitta rätt former för hur vi ska genomföra detta gemensamt med Digg, säger han.

Strategin har på flera håll kritiserats för att sakna mätbara mål. Enligt Blondell delar PTS uppfattningen att uppföljningsbarhet är avgörande.

– Mätbara och uppföljningsbara mål har varit en av framgångsfaktorerna i bredbandsstrategin. Vi ser det därför som en förutsättning för att lyckas även med den här strategin. Nu kommer vi att analysera vilka indikatorer som kan användas för att skapa just sådana mål, säger han.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108