NYHETSARKIVET
5 jun 2025 12:08
Tre har tagit marknadsandelar av alla de senaste åren
För fyra år sedan gick Tre om Telenor och blev den tredje största mobiloperatören på privatmarknaden i Sverige. Men det har inte stannat där. En genomgång av Post- och telestyrelsens marknadsstatistik som presenterades i dag visar att operatören sedan dess har fortsatt att marknadsandelar från alla sina stora konkurrenter.

Under de fyra åren från utgången av 2020 till utgången av 2024 har antalet privatkunder hos Tre ökat med närmare 512 000 abonnemang till drygt 2,4 miljoner abonnemang. Samtidigt har samtliga konkurrenter inte bara tappat marknadsandelar utan även minskat sina kundstockar.

Sämst har det gått för Telia som tappat närmare 236 000 privata mobilkunder, följt av Tele2 som tappat nästan 157 000 abonnemang. Minst dåligt har det gått för Telenor, som bara har tappat ca 15 000 privata mobilabonnemang.

I marknadsandelar räknat har Tre ökat sina marknadsandelar med 4,8 procentenheter till 23,4 procent (18,6 procent) medan Telia tappat 2,6 procent, Tele2 1,8 procent och Telenor 0,3 procent.

Enligt Telekomnyheternas beräkningar bestod Tres kundstock vid årsskiftet av:

1 607 000 3-kunder privat
793 000 Hallon-kunder
353 000 företagskunder
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108