Under förra året ökade antalet fiberabonnemang på den svenska marknaden med bara 43 000 abonnemang (98 000 abonnemang 2023). Det framgår av Post- och telestyrelsens rapport Svensk Telekommarknad, som presenterades i dag.
Störst tillväxt på fibermarknaden har Bredband2 haft med 59 970 kunder (framförallt genom förvärv), följt av Telia med en tillväxt på 35 218 abonnemang. Bahnhof redovisar en tillväxt på 10 071 fiberabonnemang, vilket är mindre än 1 000 fler än Sappa som växte med 9 107 abonnemang.
De fem största fiberoperatörerna är fortsatt Telia, Telenor, Bredband2, Bahnhof och Tele2.
Som helhet växte marknaden för fast bredbandsanslutning bara med 10 000 abonnemang till 4 308 000. Framförallt eftersom antalet xdsl-abonnemang har mer än halverats till 24 000 (53 000 vid utgången av 2023) och antalet bredbandsabonnemang via kabel-tv under året har minskat med 9 000 till 663 000 abonnemang.