Idag erbjuder endast hälften av Sveriges kommuner lokal konsumentvägledning. Dessutom börjar en oroande trend med lokal vägledning som försvinner bli allt tydligare, skriver Telekområdgivarna i sitt senaste nyhetsbrev.
Inlägget från Telekområdgivarnas vd Stephan Guiance är ett försök att nyansera debatten om telefonförsäljning. Det har förekommit mycket kritik mot området och organisationen har fått många samtal från äldre, språksvaga och andra utsatta konsumenter som ofta inte förstår vad de egentligen tackat ja till. Många har dessutom ofta svårt att särskilja aggressiv telefonförsäljning från renodlade bedrägerier.
"Samtidigt vill vi nyansera debatten: telefonförsäljning i sig är inte problemet. Den fyller fortfarande en viktig funktion. Den ger arbetstillfällen, lägre priser, når grupper som annars inte nås och kan, när det fungerar, bidra till informerade val. Men det kräver en bransch som fortsätter att ta ansvar och myndigheter som bedriver tillsyn och agerar mot oseriösa aktörer", skriver Guiance och tillägger:
"I detta landskap fyller lokal konsumentvägledning (KVL) en helt avgörande roll. Inte för att ge allmän information det gör vi och andra nationella aktörer bra utan för att hjälpa de konsumenter som behöver praktiskt stöd, kanske till och med fysiskt möte, för att orka ta fajten."
Men problemet är att så få kommuner idag erbjuder det och att de ofta har begränsad tillgänglighet eller bara hänvisar konsumenten vidare. Försvinner den lokala vägledningen är det alltid de mest utsatta i samhället som drabbas först, som äldre eller personer med språkliga utmaningar, låginkomsttagare eller de med sämre digitala färdigheter.
Det bör enligt Telekområdgivarna vara obligatoriskt för kommuner att ha konsumentvägledning.
"Telekområdgivarna, likt många andra rådgivande instanser, saknar mandat att hjälpa till praktiskt. Vi ger råd men vi kan inte p g a vår opartiskhet fylla i blanketter, ringa operatörer eller begära ut inspelningar eller avtal. Det är just därför en fungerande kommunal konsumentvägledning behövs. När den försvinner, faller konsumenter ur systemet. Och det drabbar inte bara individen det urholkar hela vår idé om ett tryggt och jämlikt konsumentskydd", skriver Guiance.