NYHETSARKIVET
10 jun 2025 12:43
Tele2 fällt av RO för vilseledande bredbandsreklam
Tele2 har fällts av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam för bredband på Facebook.

Reklamen var ett sponsrat inlägg om bredband för upp till 500 Mbit/s med tjänsten Bredband Plus där det uppgavs att konsumenten kunde spara 1 800 kr första året. Erbjudandet gällde till den 31 januari. Dessutom var texten "Surfa i 500 Mbit/s för bara 349 kr/mån" med i reklamen.

Anmälarna ansåg att reklamen var vilseledande eftersom bredbandsabonnemanget inte gick att teckna till det annonserade priset och att priset bara gällde vissa bostäder. Eftersom det inte stod "från 349 kr" utan "för 349 kr" så ansåg anmälarna att priset borde gälla oavsett boendeform.

I sitt yttrande beklagar Tele2 att reklamen upplevts som missvisande och uppger att bolaget inte hade samma hastigheter på olika infrastrukturer. I viss marknadsföring skrevs priset av misstag trots ändring av produktportföljen och felet korrigerades den 29-30 januari. Landningssidan förklarade dock att priserna är kopplade till viss infrastruktur och därför anser inte Tele2 att reklamen var vilseledande.

Ron håller dock inte med och anser reklamen vara vilseledande och i strid mot artikel 5 i ICC:S marknadsföringskod.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108