Konkurrensverket saknar i PTS fiberreglering en tydlig redogörelse för den konkret valda storlekströskeln om att aktörer med minst 5 000 anslutna enfamiljshus ska inneha så kallad Significant Market Player-status (SMP). Det framgår av myndighetens remissyttrande på PTS utkast till marknadsanalys och individuella beslut om skyldigheter på marknaden för lokalt tillträde, som kom i maj.
Även om KKV instämmer i en hel del i marknadsanalysen så finns några frågetecken. Myndigheten instämmer i att det finns en kritisk storlek under vilken kostnaderna för förhandsreglering blir större än den potentiella nyttan, men varför gränsen går vid 5 000 enfamiljshus är oklart. KKV skulle vilja se en utförligare redogörelse eftersom tröskeln nu påverkar 15 procent av Sveriges anslutna enfamiljshushåll, en enligt myndigheten "icke-försumbar andel".
"Analysen kan exempelvis ta avstamp i en undersökning av tidigare reglerade aktörers kostnader för att upprätta en säljverksamhet för lokalt tillträde. En översikt över rådande slutkundspriser i de nät som potentiellt ska undantas skulle dessutom kunna tjäna som en indikation på regleringens potentiella nytta. Det vore i sammanhanget även intressant att kartlägga i vilken utsträckning dessa mindre nät erhållit bredbandsstöd, eftersom sådant stöd medför en tillträdesskyldighet på rättvisa och icke-diskriminerande villkor samt till ett pris som ger täckning för kostnader för att realisera tillträdet och en rimlig avkastning på investeringen", skriver KKV.
Vad gäller SMP-status så håller Konkurrensverket med PTS beskrivning av de grundläggande skyldigheterna det medför. Däremot saknar Konkurrensverket ett resonemang om varför bara Telia åläggs en skyldighet att offentliggöra nyckeltal för tillhandahållande av tillträde.
"Även om rena grossistföretag enligt 5 kap. 11 § i lagen (2022:482) om elektronisk kommunikation (LEK) initialt inte får åläggas denna skyldighet, saknas ett resonemang om varför den inte heller åläggs övriga vertikalt integrerade företag, särskilt givet att nyckeltal förespråkas av den i underlagets övriga punkter ofta åberopade Gigabit-rekommendationen", enligt yttrandet.
KKV passar även på att rikta kritik den ofta ogynnsamma situationen för hyresgäster när det kommer till val av bredbandsabonnemang och hur fastighetsägare ofta använder deras aggregerade köparmakt utan att föra överskottet vidare till dem. Myndigheten konstaterar, som PTS, att situationen inte kan åtgärdas av SMP-ramverket men efterlyser en kartläggning av PTS om omfattningen av hyresvärdarnas marknadsmakt gentemot hyresgäster och tjänsteleverantörer, särskilt vad gäller tillträde och för prissättning av bredband. En eventuell utredning om huruvida det är möjligt att genom bestämmelserna i LEK komma åt marknadsmakten efterfrågas av KKV.